Back to the 50s met Omnichannel

Geplaatst op 18-06-2013 door Michiel Vos oude e-commerce

Veel mensen denken dat e-commerce & omnichannel vernieuwend is maar eigenlijk gaan we terug in de tijd. Sinds de opkomst van het supermarktconcept zijn we de service aan huis, die het huidige e-commerce biedt, langzaamaan vergeten.

In de jaren 50 en 60 kwamen de eerste supermarkten op in Nederland, daarna is dit zelfbedieningsconcept oftewel het supermarktconcept (winkelmandje vullen en aan het eind afrekenen bij de kassa) snel gekopieerd door bouwcentra en winkels met huishoudelijke artikelen (Blokker). Dit nieuwe concept was een revolutie voor het boodschappen doen, net als e-commerce op dit moment. Maar is e-commerce wel zo revolutionair?

Voor het supermarkttijdperk wemelde het van de bezorgserviceconcepten. In die tijd was het serviceniveau van de winkelier zo gestegen dat hij bij je langs kwam om de orders op te nemen en het later bij je langs bracht. E-commerce is dus eigenlijk een geautomatiseerde service die de generatie voor onze tijd eigenlijk al gewend was. We gaan dus weer terug naar de goeie ouwe tijd!