De beste stappen naar een hogere conversie

Geplaatst op 18-06-2013 door Michiel Vos conversie

Er zijn vele wegen naar Rome met het optimaliseren van de conversie. Het internet wordt volgeschreven met ‘best practises’ en er zijn vele experts op dit gebied. Maar wat is wijsheid en welke stappen kan je het best als eerste nemen? Een ding is zeker: investeer in conversie-optimalisatie voordat je onnodig duizenden euro’s verbrandt aan marketing campagnes.

Tegenwoordig staat conversie bovenaan op de agenda van een E-commerce Manager. Iedere dag wordt ernaar gekeken en als deze opeens heel erg laag is, dan is er vrijwel zeker iets mis met de website. Valt het orderaantal tegen maar de conversie is normaal, dan ligt het vaak aan andere factoren waardoor het bezoekersaantal een stuk lager is, zoals bij zonnig weer in het voorjaar of op feestdagen. We hebben een lijst met punten verzameld waarmee je de conversie gegarandeerd verhoogd. Dus voordat je start met A/B testen: eerst deze lijst afwerken.

Actiepunten voor betere conversie:

  • Trage website is slecht voor SEO, SEA en conversie -> mooie tool voor automatische speed optimalisatie
  • Differentieer niet met support: bijv. gratis 0800-nummers voor prospects en dure 0900-nummers voor bestaande klanten.
  • Wees flexibel in het wijzigen van de door marketing vastgestelde concepten. Lees online reviews en luister naar Customer Support!
  • Product foto’s belangrijker dan product details, reviews en long description.
  • Zorg dat de (potentiële) klant geen irrelevante persoonlijke informatie in moet vullen tijdens het orderproces.
  • Beloon klanten als ze op tijd betalen ipv laatbetalers beboeten. Onverwachte positieve verrassingen verhoogt vertrouwen en dus conversie
  • Helder en eerlijk communiceren: geen vage, niet traceerbare administratiekosten berekenen
  • Helder en eerlijk communiceren: toon de belangrijkste algemene voorwaarden in ‘jip-en-janneketaal’ in het orderprocess 
  • Gratis verzendkosten verhogen conversie. Bereken de verzendkosten door in de verkoopprijs van het product.
  • Communiceer iedere stap van het fulfilment/ retourproces via email of sms. Neem onzekerheid weg en versterk retentie en conversie
  • Het gebruik van Click2Call en Chat-functionaliteit verhoogt de gemiddelde orderwaarde met 23%!
  • Geef dingen weg: e-books, gratis adviezen, kennismakingspakket (tegen kostprijs) etc. en verhoog indirect uw conversie
  • Is uw content relevant voor de orienterende bezoeker? Meestal is 30% overbodig of kan verplaatst worden.
  • Onderzoek of nieuwe content de oude moet vervangen.
  • Vervang one-size-fits-all content met informatie dat past bij de persona, fase van het order proces, actiepagina, locatie etc.
  • Toon relevante content op de juiste plek en gebruik deze templates
  • Video’s op uw product pagina? Maak korte relevante video’s: hoe korter, hoe beter.
  • Focus op het produceren en plaatsen van relevante content dat past bij de verwachtingen van de orienterende koper
  • Eind van funnel: overtuig dat het geselecteerde product de best mogelijke aankoop is
  • Midden van funnel: Is het de investering waard? Toon bruikbare content voor de (mini) business case van de koper.
  • Begin van funnel: bezoeker moet dmv content kunnen begrijpen of het product voldoet aan de behoefte en/ of oplossing.
  • Zorg voor meerdere betaalmogelijkheden in het orderproces en toon alleen relevante (voor Belgische klant geen ‘iDeal’).
  • ‘Neem ajb contact op, wij staan voor u klaar met deskundig advies’. Een deskundig en open klantenservice verhoogt direct de conversie
  • Het plaatsen van een telefoonnummer op de homepage heeft significante invloed op conversie. Vertrouwen is key.
  • Zorg dat de klantenservice tot laat in de avond bereikbaar is.
  • Analyseer de reden van retour. Veel beschadigingen? Meld het bij uw fulfilment en postservice en optimaliseer z.s.m.
  • Optimale fulfilment is key voor retentie en dus conversie: order status e-mails, retourproces, out of stock notificaties, order tracking
  • Social Confirmation: 232 views, best reviewed, 95 times sold today.
  • Zorg dat de klant controle heeft over het orderproces. Waar ben ik? Waar was ik geweest? Wat moet ik nog doen?
  • Toon in iedere stap van het orderproces de gegevens die de klant eerder heeft ingevuld en zorg dat ze eenvoudig te wijzigen zijn.
  • Zorg dat in iedere stap van het orderproces ook de bestelde producten, prijzen en verzendkosten te zien zijn.
  • Creëer schaarste: korting geldig tot.., laatste 10 stuks, limited edition, alleen hier verkrijgbaar, alleen voor abonnees etc.
  • Wees niet origineel met je design en usability van je website of webshop.
  • Neem onzekerheden weg, toon betrouwbare bekende logo’s en wees open over wie je bent en waarom. Vertrouwen is allerbelangrijkst!
  • Support eenvoudig bereikbaar via Chat, Telefoon (Click2call), e-mail en Social Media. Verhoog conversie dmv optimalisatie Customer Support
  • Toon veelgestelde vragen (FAQs) over desbetreffend product op de product pagina
  • Zorg voor sociale bevestiging op product page: 232x views, best reviewed, vandaag 5x verkocht, gedeeld via Social Media of e-mail
  • Gebruik zo compleet mogelijk (eigen) content op de product page: image, videos, manuals, product details, reviews etc.
  • 85% bezoek komt direct op Product Page. Zorg dat deze pagina’s als eerste up to date en verbeterd zijn. Product page = Home Page!
  • Nieuwe bezoeker bepaalt in 7 sec. om te blijven of niet. Zorg dat men in die tijd begrijpt wat je aanbiedt en waarom te bestellen
  • Toon aan dat de consument op nr. 1 staat. Zorg voor openheid, helderheid en verberg geen contactdetails zoals telefoonnummer
  • 88% van klanten die click2call of chat hebben gebruikt waren anders afgehaakt
  • 90% komt terug als retouren efficiënt afgehandeld worden. Bij slechte afhandeling komt 85% niet meer terug, bekijk dit artikel.

Iedere actiepunt vergt veel inspanning om goed te realiseren. Het is erg belangrijk om focus te behouden en eerste de verbeteringen door te voeren die technisch en organisatorisch eenvoudig te realiseren zijn.

E-freeway helpt u graag op weg naar online succes. Mocht u hulp nodig hebben met het implementatietraject of wilt u aanvullend advies van een ervaringsdeskundige? Neem direct contact op voor een afspraak.